Forum Dragon Ball Nao

» Granice sztuki

Hayato Mężczyzna
Kami
Kami
[ Klan Takeda ]
Hayato
Wiek: 41
Dni na forum: 5.695
Plusy: 15
Posty: 4.255
Skąd: 絶望の海の底から
Jakie sa wg Was granice miedzy sztuka a kiczem? Na ile sztuka moze byc kontrowersyjna? Co odroznia kontrowersyjna sztuke od zwyklej profanacji? Ile w sztuce jest prawdziwego artyzmu, a na ile jest to komercja. Co decyduje o nazwaniu kogos artysta? Zapraszam do udzialu w temacie i wyrazania opinii.

Jezeli wiara w drugiego czlowieka, ktorego ma sie przed oczami jest naiwnoscia, to jak nazwac wiare w Boga, ktorego nikt nigdy nie widzial...???
Byczusia Kobieta
Kami
Kami
[ Klan Takeda ]
Byczusia
Wiek: 30
Dni na forum: 5.802
Plusy: 6
Posty: 4.735
Skąd: z świata snów i marzeń
Sztuka może być dla mnie kontrowersyjna, o ile nie przekracza granic. Np. nie obraża niczyich uczuć religijnych(czy nie religijnych), ani nie propagująca złych wartości życiowych. Kiczem wg mnie staje się, gdy jest nudna, nie przemawiająca do mnie, lub po prostu nudna i rażąca w oczy. Wg mnie o nazwaniu kogoś artystą decyduje talent, dzieła, jakie są i to czy jest godny tego tytułu- czy jego dzieła są tzw. ,,dobre". I czy wkłada w swą sztukę całe swe serce.
Pozdrawiam.

[img][/img]
,,Nie możesz poświęcić życia za ukochaną osobę, musisz żyć ,by jej chronić"
,,W świecie ninja ci, co łamią zasady są śmieciami. Ale ci, co porzucają swoich przyjaciół są gorsi niż śmiecie"
[http://yog-sothoth.tanuki.pl/main/licznik/byczusia/250x50.png]
,,Bo jeśli głupotą jest obrona życia
Będę głupcem do ostatniego dnia"
Mart Kobieta
Super Saiyanin 4
Super Saiyanin 4
[ Klan Asakura ]
Mart
Wiek: 31
Dni na forum: 5.868
Plusy: 2
Posty: 1.643
Skąd: Poznań
Byczusia napisał(a):
Np. nie obraża niczyich uczuć religijnych(czy nie religijnych), ani nie propagująca złych wartości życiowych.
Problem w tym, że czasami ta granica jest bardzo cienka. Jako przykład wpadła mi na myśl sprawa Doroty Nieznalskiej i afery związanej z jej "Pasją". Instalacja składała się z filmu wideo przedstawiającego mężczyznę ćwiczącego na siłowni, oraz zawieszonego na łańcuchu krzyża z namalowanym penisem. Kobieta została skazana za obrazę uczuć religijnych na karę wykonywania prac społecznych, jednak odwołała się od wyroku i została oczyszczona z zarzutów. Czy jej instalacja była obraźliwa, czy też nie, jest oceną bardzo subiektywną.

Nawet siedząc na ławie oskarżonych lubimy słuchać o sobie.
Grenardo Mężczyzna
Gekokujō
Gekokujō
Grenardo
Wiek: 38
Dni na forum: 4.832
Plusy: 2
Ostrzeżenia: 7
Posty: 1.691
Skąd: Smerfoland (pod Piłą)
Ciekawe czym się kierowała i jak to mam odczytać ? Mart może wiesz.
Al Ed Upek Kobieta
"Deus Volt
Deus Volt
[ Klan Kutang ]
Al Ed Upek
Wiek: 35
Dni na forum: 6.238
Plusy: 10
Posty: 5.191
Skąd: Włocławek
A ja mam w dupie obrazę uczuć religijny, niereligijnych czy etycznych. Taki wykrętem może się ratować każdy przygłup, który ma butthurt z tego powodu, że nie każdy myśli tak jak oni. Przykładowo moja wiara nakazuje mi żyć bez księży, więc niemordowanie księży obraża moje uczucia, lol. Moja wiara wymaga tego, by każdy baner w przestrzeni publicznej był chociaż w 20% w kolorze brązowym.

Nigdy nie będę w 100 % szczęśliwy, bo spirytus ma 96 %.- mój kolega Marcin.
-Nadia, gdzie moje gacie?
-Nie wiem, pewnie do muzeum wzięli.
Panie Bolesławie, witamy w domu. Witamy całą ekipę czarnuchów z łańcuchami.
Nie oznacza to jednak, że byłem świniakiem pokroju Kwaśniewskiego, czy innego Komorowskiego, aż tak nisko nie upadłem. Chłopu trzeba dawać albo się nie dziwić. Chłopak wyczaił ją na skupie żywca. W sezonie tzw "świńskiej górki". Na imie jej było Teresa, Teresa z domu Bąk. Gonar wziął 2k kredytu na suple. xD
Miyu Kobieta
Super Saiyanin 2
Super Saiyanin 2
[ Klan Kaeshi ]
Miyu
Wiek: 35
Dni na forum: 4.470
Plusy: 11
Posty: 835
Skąd: Warszawa
Dla mnie też granica jest bardzo cienka, bo im więcej czytam, zaczynam doceniać szczególnie dzieła abstrakcyjne np. Kazimierz Malewicza, które z 10 lat temu wydawały mi się dziecinnie proste i wręcz ocierające się o kicz, a teraz widziałbym je na swojej ścianie.

Uważam więc, że ocena tego co jest wg nas sztuką to nie tylko nasz dobry smak, ale też wiedza. Lubię kontrowersyjną sztukę, bo przełamywanie skostniałych konwencji jest ciekawsze od oglądania ciągle tego samego, a profanacja to dla mnie wykorzystanie kontrowersji bez żadnego przesłania. Np. dzieło Jacka Markiewicza „Adoracja”, autor dość pokrętnie tłumaczy się z tego co tak naprawdę chciał pokazać i bardziej wygląda to na chęć zabłyśnięcia niż przekazania głębszej treści.

Trudno wskazać co jest komercją, bo czasem nie jesteśmy tego świadomi, np. muzycy korzystają z programów wybierających piosenki z ich płyt, które najlepiej wpadają w ucho i to one promują krążki, znajdź potem takiego co się przyzna, artyzmowi trzeba dopomóc. Chyba tylko performance się jakoś broni, bo to co dzieje się tu i teraz jesteśmy w stanie łatwiej ocenić, widzimy wkład artysty.

Artysta to dla mnie osoba wykorzystująca swój talent i w mojej ocenie robiąca to ponad przeciętną normę, coś do czego zwykły człowiek dochodziłby latami a ktoś ma to w jednym palcu.
Byczusia Kobieta
Kami
Kami
[ Klan Takeda ]
Byczusia
Wiek: 30
Dni na forum: 5.802
Plusy: 6
Posty: 4.735
Skąd: z świata snów i marzeń
Mart napisał(a):
Byczusia napisał(a):
Np. nie obraża niczyich uczuć religijnych(czy nie religijnych), ani nie propagująca złych wartości życiowych.
Problem w tym, że czasami ta granica jest bardzo cienka. Jako przykład wpadła mi na myśl sprawa Doroty Nieznalskiej i afery związanej z jej "Pasją". Instalacja składała się z filmu wideo przedstawiającego mężczyznę ćwiczącego na siłowni, oraz zawieszonego na łańcuchu krzyża z namalowanym penisem. Kobieta została skazana za obrazę uczuć religijnych na karę wykonywania prac społecznych, jednak odwołała się od wyroku i została oczyszczona z zarzutów. Czy jej instalacja była obraźliwa, czy też nie, jest oceną bardzo subiektywną.
No właśnie. Wiadomo, różni są ludzie, ale fakt, że powinno się ustalić jakąś granicę, co niestety jest trudne(a raczej niemożliwe) do zrobienia.

[img][/img]
,,Nie możesz poświęcić życia za ukochaną osobę, musisz żyć ,by jej chronić"
,,W świecie ninja ci, co łamią zasady są śmieciami. Ale ci, co porzucają swoich przyjaciół są gorsi niż śmiecie"
[http://yog-sothoth.tanuki.pl/main/licznik/byczusia/250x50.png]
,,Bo jeśli głupotą jest obrona życia
Będę głupcem do ostatniego dnia"
Mart Kobieta
Super Saiyanin 4
Super Saiyanin 4
[ Klan Asakura ]
Mart
Wiek: 31
Dni na forum: 5.868
Plusy: 2
Posty: 1.643
Skąd: Poznań
Ciekawe czym się kierowała i jak to mam odczytać ? Mart może wiesz.
Kopiuję informacje dotyczące przesłania instalacji zamieszczone na wikipedii.

Praca podejmuje temat kultu męskiego ciała oraz związanego z nim cierpienia. Tytuł nawiązuje do dwuznaczności słowa pasja, które w języku polskim oznacza zarówno wielkie zamiłowanie do czegoś, jak i mękę Chrystusa (jej opis, przedstawienie, a także kult tej męki). Jest to więc termin, który nawiązuje zarówno do sfery sacrum, jak i profanum. Artystka zestawiła w instalacji fizyczny ból podejmowany na własne życzenie przez mężczyzn, którzy chcą mieć dzięki temu silniejsze ciało, a także cierpienie wynikające z wiary religijnej. Zestawienie to nadało instalacji wydźwięk ironiczny.
Nieznalska na temat swojej pracy wypowiedziała się następująco:
Pasja, która w żaden sposób nie była związana z religią czy wiarą, a dotyczyła wyłącznie obecnej w naszej kulturze namiętności do uzbrajania męskości w mięśnie podczas uporczywych ćwiczeń w siłowniach, została błędnie potraktowana jako atak na największe świętości.
Według Piotra Piotrowskiego figura krzyża użyta w instalacji nie stanowi nawiązania do postaci Chrystusa, gdyż ten ukrzyżowany został na krzyżu łacińskim. Nieznalska wykorzystała natomiast krzyż grecki, symbolizujący ideał; genitalia stanowią w utworze Nieznalskiej symbol męskości, a umieszczenie ich w krzyżu greckim pokazywało, że jest to symbol idealizowany.
Z kolei według Izabeli Kowalczyk zestawienie genitaliów (symbolizujących męskość) z krzyżem i ćwiczeniami na siłowni umieszcza męskość w dwóch kontekstach: katolickiego i konsumpcyjnego modelu życia; zestawia je z takimi znaczeniami, jak cierpienie i samopoświęcenie oraz pokazuje, że wzorce stawiane mężczyznom są praktycznie nieosiągalne. Kowalczyk odczytuje też Pasję jako pracę o współczesnym przyjmowaniu przez kulturę konsumpcyjną pozycji nowej religii, a siłownię widzi w tym kontekście jako nową świątynię.
Według amerykańskiej teatrolog Magdy Romanskiej w Pasji ciało męskie zostaje poddane uprzedmiotowieniu i przemocy, podobnie, jak tradycyjnie działo się z ciałem kobiecym. Jednocześnie badaczka widzi w instalacji wyraz współczucia i próbę zrozumienia udręczonej i poddanej presji męskości. Wykorzystany w Pasji symbol krzyża nie ma wymiaru religijnego, a stanowi symbol cierpienia jako takiego, natomiast wpisane weń genitalia wskazują na źródło tego cierpienia: kulturowy ideał męskości, który wymusza na mężczyźnie, aby dla potwierdzenia swojej tożsamości płciowej przekraczał swoje możliwości fizyczne. Badaczka zestawia też Pasję ze sztuką feministyczną, która podejmowała temat opresyjnego działania kultury na kobiecość i wywołanych tym zachowań kompulsywnych u kobiet.
Odmienną interpretację zaproponował literaturoznawca Marcin Kowalczyk, umieszczając Pasję w kontekście karnawalizacji. Według niego autorka wprawdzie poruszyła temat trenowania do męskości i uporczywego budowania muskularnej sylwetki drogą cierpienia, ale ponieważ wykorzystała w swojej pracy symbol krzyża ze zdjęciem prącia, dokonała desakralizacji tego symbolu (umieściła go w dole materialno-cielesnym)[32]. Kowalczyk przywołuje inne dzieła sztuki współczesnej, które wpisują się w logikę karnawału: Piss Christ Andresa Serrano, The Holy Virgin Mary Chrisa Ofiliego, Yo Mama's Last Supper Renée Cox itp.
Inne interpretacje odnoszą umieszczone na krzyżu genitalia do ikonografii chrześcijańskiej, w której widoczne na wizerunkach ukrzyżowanego Chrystusa genitalia stanowiły znak jego człowieczeństwa. Krytyk i kurator Paweł Leszkowicz odczytywał Pasję jako portret masochizmu mężczyzn, którzy nieustannie zwiększają swoją siłę fizyczną. Z kolei według Agnieszki Sabor praca Nieznalskiej nie jest dziełem sztuki (tj. nie ma wartości artystycznej), a stanowi wypowiedź o charakterze zaangażowanego, społecznego i feministycznego reportażu i tylko przez ten pryzmat powinna być rozpatrywana.
Jerzy Krechowicz, ówczesny rektor ASP w Gdańsku, zeznał przed sądem, że w jego opinii praca Nieznalskiej nie przedstawia żadnej wartości artystycznej, jest grafomańska i powstała tylko po to, by prowokować.

Nawet siedząc na ławie oskarżonych lubimy słuchać o sobie.
Wyświetl posty z ostatnich:

Forum DB Nao » » » Granice sztuki
Przejdź do:  
DB NaoForum DB NaoAninoteAnimePhrasesDr. Slump
Powered by phpBB
Copyright © 2001-2024 DB Nao
Facebook